Webloldalunk a találti lista élén - Keresőoptimalizálás:

A keresőoptimalizálás (Search Engine Optimization, SEO), illetve keresőmarketing az a tevékenység, melynek célja, hogy egy weboldalt a webes keresők (mint például a Google) megtaláljanak, és a találati listában minél előrébb mutassanak.

Akár hobbi, vagy épp üzleti jellegű internetes weboldalt készítünk, az egyik legfontosabb cél, hogy arra minél többen ráleljenek az a világhálón. Üzleti honlap esetében persze az ismertség nem csupán annyit jelent, hogy csak azok az emberek ismerik az webloldalunkat, akiknek korábban elárultuk a létezését vagy felhívtuk rá a figyelmüket, hanem az interneten célirányosan böngésző(kereső) potenciális ügyfelek számára is könnyen elérhetővé, fellelhetővé kell válnia a weboldalnak. Fontos szempont,hogy a honlap ismertsége nagy mértékben hozzájárul az értékesítés növekedéséhez. A statisztikák szerint a legtöbb weblapot a keresőoldalakon keresztül találják meg (mint amilyen a Google, Yahoo!, AltaVista és társaik).

Nyilvánvaló tehát, hogy ezekben ajánlatos minél jobban szerepelni. Ráadásul ez a jelenlét a legolcsóbb és egyik leghatékonyabb fajtája az oldalak népszerűsítésének. Hiszen ahhoz,hogy sikereket érjünk el nem kell több ezer vagy százezer forintot költeni reklám hirdetésre. Az is általánosan elismert tény, hogy a keresés eredményei közül az első 10-30 találatnál (tehát az első néhány találati oldalnál) többet ritkán néznek meg. Ha az első 3 oldalon nem találják az általuk keresett információt akkor újabb kereső szavakkal vagy szókombinációkkal próbálnak meg kereseni a világhálón. Így a weboldal puszta jelenléte a keresők adatbázisában még nem jelent sokat mert, ha például a számunkra lényeges kulcsszavakra rákeresve a 512-ik helyen bukkanunk fel, onnan keresési forgalomra nem nagyon lehet számítani.

Ahhoz,hogy ez megváltozzon és a keresési lista első oldalain székeljen a weboldalunk, erre nyújt megoldás a keresőoptimalizálások azon a módszerei, technikái, melyek révén növelhető a keresőoldalak felől bejövő keresési forgalom, összefoglalva keresőmarketing (search engine marketing = SEM) néven emlegetik: ennek egyik leghatékonyabb és legolcsóbb, tulajdonképpen ingyenes fajtája a keresőoptimalizálás (search engine optimization = SEO).

A keresőoptimalizálás egyik szakmai ága az un. kiemelt keresők optimalizálása, ezek között a Google-optimalizálás az egyik piacvezető irányzat. A Google Optimalizálás azért az egyik közkedvelt szakterület, mert a Google piacvezető szerepéből adódóan a felhasználók jelentős számban használják és üzleti érték, hogy hol található a weboldalunk a Google-ban. A statisztikai adatok szerint 10 az interneten böngésző felhasználóból , 9 a Google weblapkeresőt használja. Ezért érdemes és bevált szokás a Google keresőjére optimalizálni a weboldalakat.

Weboldal bekerülés az indexbe:

A legfontosabb keresőmotorok (a Google, Yahoo és a Bing) úgynevezett crawlereket használnak a feltérképezendő weboldalak beindexelésére. Ezek a robotok a hivatkozások mentén, egyfajta robotizált böngészőként járják a webet és regisztrálják a talált oldalak tartalmát, hivatkozásait, illetve gyűjtik össze az új weboldalakat. Ez azt jelenti, hogy azok az oldalak, melyekre a már a keresőkben megtalálható bármely oldalról mutat legalább egy hivatkozás, automatikusan belekerülnek a keresők adatbázisába, velük kapcsolatban semmilyen további teendő sincs. Vannak azonban olyan weboldalak, különösen a dinamikusan, régebbi szerkesztőségi rendszerek által generáltak között, melyeket a keresők nem indexelik be. Ennek oka lehet, ha a crawler nem tudja felmérni, hogy a generált dinamikus lapok száma mekkora lehet. Miután nem akar végtelen ciklusba kerülni, adott mélység után megáll.

Helytelen azonban azt mondani, hogy egy weblapot keresőre optimalizálunk. Az optimalizálás ugyanis adott kulcsszavakra vonatkozik, amelyekre a weblapunk csak egy bizonyos oldalát optimalizáljuk. Ugyanígy a PageRank is csak egy adott oldalra vonatkozik, nem az egész weblapra.

Tévhitek weblapokkal csakpcsolatosan:

  • Ha már van weboldalam, az azt jelenti hogy sok látogatója is lesz.
  • Ha már beregisztráltam magam a keresőrendszerekbe akkor jól állok a keresőoptimalizálás szempontjából
  • Ha rákeresnek a cégem, vagy az oldalam nevére, akkor az első helyen dob ki a keresőrendszer, vagyis **jól állok a keresőoptimalizálás szempontjából.


Ne feledjük!: "A website, amit nem látnak a keresők, pont annyit ér, mint a szekrény mögé csúszott méregdrága katalógus." - L. Tiny